Otvorili ste firmu i treba vam sajt.  Ili firmu imate već nekoliko godina, ali ste odlučili da sada za nju napravite i sajt.  Pametno.  Postoji jedan detalj o kome treba misliti unapred, a zaista ne košta mnogo, a to je domen, odnosno domeni.

Naime, na domenu www.vasafirma.rs će stajati prezentacija vaše firme.  Pisaćete tu neke vesti, voditi neki blog, edukovati svoju publiku, dodavati uz pomoć programera neke funkcije, newsletter-e i slično...  Naravno, kad ste već to sve uradili, imacete i za sebe email adresu vaseime@vasafirma.rs (rekli su vam da je tako ozbiljnije nego da koristite gmail ili yahoo i verovatno su u pravu).  I onda će vaša firma da raste, povećavaće se broj stranica sajta, povećavaće se broj korisnika email adresa koje završavaju na @vasafirma.rs. 

U jednom trenutku, vaš sistem će porasti do mere kada zahteva reorganizaciju, podelu na više pravnih lica, zapošljavanje još ljudi, majka-ćerka firma odnose ili ko zna šta već, organizaciono gledano.  Naravno, vaša postojeća infrastruktura (neki shared hosting i neki developer koji vam je sve to radio) neće moći da izdrže i isprate te promene.

Tada na scenu stupa vaš drugi domen koji ste kupili na vreme.  Naime, mnogo je lakše promeniti email adrese u firmi sa vasafirma.rs na vasafirma.co.rs i to za SVE ZAPOSLENE, nego prebaciti sajt sa domena na domen, kada dođe do reorganizacije.  Da ne bude zabune, nije teško sajt prebaciti sa domena na domen tehnički gledano - to se uradi sa osnovnim znanjem u oblasti web razvoja.  Problem je što je Google zapamtio da adrese svih stranica na vašem sajtu počinju sa vasafirma.rs, a odjednom tih stranica više nema - sada sve one počinju sa vasafirma.co.rs.  Naravno, postoje alati kojima se problemi sprečavaju, ali ovo je velik posao, sa neizvesnim rezultatom, sigurno nekom količinom štete po rangiranje vašeg sajta i niko ne može da vam kaže koliko dugo će ta šteta potrajati.  Dakle, bolje je sajt NE DIRATI, posebno ako je velik i dobro razrađen.  S druge strane, svim zaposlenima otvoriti email naloge na novu adresu i cirkularnim mailom obavestiti sve komintente o promeni zaista nije neki posao.  Ovaj posao, kada se pažljivo isplanira, tada se period uhodavanja preklopi tako da funkcionišu i stari i novi email nalozi, s tim što se primljena pošta automatski prosleđuje sa starih na nove.  Naravno, slanje se vrši samo sa novih i za par meseci, 100% ljudi je obavešteno o nastaloj promeni, tranzicija gotova bez muke.  A sajt - sajt neka stoji gde je prvobitno i namešten i neka donosi kupce!

Iz svega navedenog donosimo zaključak da treba kupiti odmah dva (ili više domena), makar u varijanti .rs i .co.rs, a ako pucate na međunarodno tržište tada i .com, zašto da ne?!  Nije to neki trošak godišnje, a olakšaće vam buduće tranzicije i reorganizacije i zaštitiće vas od toga da vam se marketinški na pretraživaču "podvuče" firma koja se zove kao vaša, samo je iz drugog grada ili države, sa drugom, ili ne daj Bože istom, delatnošću.