Jedan od pojmova koji odbija preduzetnike od ulaska na internet jeste i tzv. "održavanje" sajta.  Logično - zato što košta, a preduzetnik se celog svog života oseća kao da nešto plaća jer je na to primoran.  Uz sve to, često se čovek upita za mnoge stvari "šta mi je ovo u životu trebalo", a onda čvrsto odluči da više neće "uletati" ni u kakve trajne aranžmane ni sa kim.  I taman tu negde, tih dana kad čovek to tako odluči, dođe nekako i do sastanka sa "majstorom" za sajt, a čim ovaj spomene "mesečno održavanje", od posla nema ništa.  Ovim člankom ćemo da razbijemo predrasude i nazovemo stvari pravim imenom.

Dakle, održavanje sajta kao pojam usluge ne znači baš NIŠTA i ako nećete da radite sa "websajdžijom" koji bi to da vam naplati - vrlo je moguće da ste u pravu.  Nameće se pitanje, ko tu šta održava i koje se tu tačno aktivnosti podrazumevaju da bih ja to, kao preduzetnik, plaćao svakog meseca?  O svemu što je potrebno od tehničkih preduslova da biste imali sajt, već smo pisali, pa tako znamo da se sajt na Google-u održava pomoću adrese (domena), a na internetu u opštem smislu se održava pomoću hostinga - znači nije to!  Ako platim sajt i majstor ga napravi, šta onda ima da ga održava?  Može da piše po sajtu nove tekstove i vesti, da vodi moj blog, da pravi i stavlja slike na sajt, montira neke video materijale (ako ume), mora da je to održavanje.  E NIJE, i to prvo morate da naučite da biste mogli da utvrdite šta koliko košta!  Tto nije održavanje - to je kreiranje sadržaja sajta radi optimizacije i vrlo često ga možete raditi sami (ako znate) ili prepustiti taj posao nekom drugom ko ume da ga radi.  O tome kako se ovo naplaćuje i koliko košta - pisaćemo!

Šta je onda, "održavanje sajta", ako nije to?  Najverovatniji odgovor je da plaćanjem održavanja sajta plaćate dve stvari:
- svoju savest jer pazite svoju imovinu (sajt) koju ste platili, i
- dobru volju programera da vam se javi na telefon i pomogne kad nešto pođe po zlu. 

U svakom slučaju, obično nisu veliki iznosi za mesečno "održavanje sajta" (red veličine uvek bude oko 1 h programerskog rada, pa koliko god ko sebe cenio u tom smislu), a dobro dođe da imate s kim da popričate ako dođe do nevolje.  Nevolja, u smislu ove vrste održavanja sajta može biti recimo da primetite da vam kroz kontakt formular više ne stižu mailovi, da vam je sajt "pao" pa se ne vidi, da vas je neko ishakovao ili da treba na serveru da vam se otvori još email naloga za nove kolege i tome slično.  Dakle, to bi bilo nešto što se zove "održavanje funkcionalnosti sajta" i to je ono na šta "websajdžije" najčešće misle kada pokušavaju to da naplate.  Da li su u pravu što pokušavaju to da naplate - nećemo da sudimo.  Ako pošteno "održavaju", možda i jesu.  Međutim, ukoliko želite sajt koji radi, a za koji nećete morati da plaćate ovo i ovakvno "održavanje", tada nas kontaktirajte.  Mi ovu vrstu održavanja ne naplaćujemo (osim ako zajednički ne utvrdimo da za tim postoji potreba), ne zato što vas volimo, a pare ne volimo, već zato što smatramo da nema smisla.  Kada dođe do toga da vama nešto zaista, ALI ZAISTA zatreba, u smislu funkcionisanja sajta - vi ćete tu uslugu pošteno naručiti, mi ćemo je pošteno odraditi i pošteno naplatti.  Mi smo svesni da postoje ljudi, preduzetnici, kojima je sajt pomoćno sredstvo za rad i koji je tako napravljen da mu održavanje funkcionalnosti jednostavno treba toliko retko da nikad nije problem da se to plati kada za to dođe vreme.  Zašto da maltretiramo ljude plaćanjem, i još važnije - pružamo im priliku da maltretiraju oni nas za male novce mesečno, pitanjima koja ćesto nemaju smisla i željama koje ne mogu da se ispune u okviru cene "mesečnog održavanja"?  Neka hvala!